недеља, 15 децембар 2019
×

Упозорење

JUser: :_load: Није могуће учитати корисника са ИД: 206

JUser: :_load: Није могуће учитати корисника са ИД: 205

РТС запетљан у „Мрежи“: Разлог скидања емисије политички, честе примедбе због садржаја

Звезда неактивнаЗвезда неактивнаЗвезда неактивнаЗвезда неактивнаЗвезда неактивна
 

Усред расправе о отварању медија за различита мишљења у предизборној кампањи, РТС скида емисију Продукцијске групе Мрежа, оснивача Утиска недеље. Извори Цензоловке у РТС-у потврђују да су разлози за скидање емисије политички. Ненад Љ. Стефановић тврди да је само истекао уговор, али уредницима ТВ Мреже нико из РТС-а не жели ни да се јави после 19 година сарадње

 

Да ли је укидање политичког магазина „ТВ Мрежа“ са Другог програма РТС-а колатерална штета телевизијске реинкарнације Оље Бећковић и њене ауторске емисије „Утисак недеље“ на кабловској телевизији Нова С? Обе емисије су медијски производи приватне Продукцијске групе Мрежа.

Оља Бећковић није једина која сматра да је „Утисак“ могући разлог за „освету“ овој продукцији чији је она један од оснивача. То мишљење деле и неке њене колеге.

Добро обавештени извори у јавном медијском сервису чак то потврђују, уз услов да им име остане познато само за Цензоловку.

Новинари и уредници Продукцијске групе Мрежа немају дилему да су политички разлози у позадини укидања њихове емисије. Указују на то да су последњих година примедбе РТС-а на њихове прилоге углавном биле такве врсте.

Стефановић: РТС не укида туђе емисије

Они су изненађени утолико што РТС одлучује да емисију скине с програма баш у јеку актуелне расправе о отварању медија за различита мишљења у предизборној кампањи.

С друге стране, главни и одговорни уредник Информативног програма РТС-а Ненад Љ. Стефановић за Цензоловку каже да не види у чему је проблем са „ТВ Мрежом“ – „емисија није укинута него је истекао уговор за емитовање“.

Без обзира на прави разлог, чињеница је да је због ове изненадне програмске промене на јавном сервису најтежи удар прво осетила независна медијска продукција у којој ради десетак новинара, монтажера и сниматеља.

Наиме, када је у понедељак, 30. септембра, изостало емитовање „ТВ Мреже“ са Другог програма РТС-а, Продукција је одлучила да обавести јавност како је после 19 година и 930 емисија, јавни медијски сервис затворио екран за овај полусатни програм.

РТС званично није обавестио гледаоце о промени емисија на Другом програму. Нико од одговорних људи није се јављао на позиве медија, осим што је ПР служба саопштила да РТС има свој политички магазин „Око“, па нема потребу за сличном емисијом.

Продукцији нико није упутио званично објашњење за престанак сарадње на емисији „ТВ Мрежа“. Зато су новинари у првом тренутку били у дилеми да ли ће бити продужено емитовање њихове друге емисије – „Да нам није“ о националним мањинама. Од колега из других медија добили су потврду да за РТС тај програм није споран.

У одговору за Цензоловку, главни уредник РТС-а Ненад Стефановић то потврђује, истичући да се „ради о чисто пословном односу“.

„Завршио се један пословни уговор, нико никоме није остао дужан. Напротив. По грубој процени, само та емисија (’ТВ Мрежа’) за 18-19 година емитовања имала је приход од РТС-а око 1,5 милиона евра. А ПГ Мрежа је са нама имала и данас има и друге пројекте. Не видим шта је ту спорно. РТС, дакле, не укида туђе емисије“, наглашава Стефановић.

Он напомиње и „да их нико не спречава да као и сви други (као и до сада) конкуришу са новим пројектима на тендерима за независне продукције које РТС расписује сваке године“.

Фото: ПГ Мрежа, Фејсбук

Радоњић: Нико ми није одговорио на позиве

Уговор је заиста истекао, одговара директор Продукцијске групе Мрежа Владимир Милић, али истиче да је тако било и претходних година, међутим, увек је обнављан после конкурса.

Продукцијска група Мрежа се огласила тек након десетак дана пошто је њеном директору речено да РТС нема намеру да обнови уговор за „ТВ Мрежу“. За то време, он и главна уредница Лила Радоњић покушавали су да ступе у контакт са директором јавног сервиса Драганом Бујошевићем.

Надали су се да ће добити званично објашњење, па и прилику да руководство у Абердаревој увере да „брзоплета и политички мотивисана одлука може да се исправи“. Узалуд, нико им није одговорио на позиве и поруке.

„Не разумем да после толиких година професионалне и другарске сарадње они на тај начин означе крај. Такву врсту васпитања не прихватам ни у приватном ни у пословном животу“, каже Лила Радоњић.

Поводом престанка емитовања „ТВ Мреже“, председник Управног одбора РТС-а Владимир Вулетић каже да уређивачка политика куће није у њиховој надлежности. Ипак, лично сматра да је званично образложење такве одлуке било потребно у интересу очувања професионалног односа са сарадницама.

Слично мисли и Миливоје Павловић, председник Програмског савета РТС-а, који истиче да је дужност јавног сервиса да гледаоце и сараднике обавести о разлозима за измену програма.

„И када завршава сарадњу, јавни медијски сервис то треба да уради на културан начин, водећи рачуна да са партнерима остане у доброј пословној вези. Нема разлога за стварање непотребних напетости“, истиче Павловић за Цензоловку.

Напомињући да је Програмски савет у сталној вези са уређивачким колегијумом РТС-а, он оцењује да је садржај програма ове куће у принципу квалитетан.

Дивац: РТС рад прилагодио очекивањима власти

Ако је судити по јавним критикама, информативни програм је најслабија карика у програмској шеми РТС-а. Новинарка Маја Дивац, такође међу оснивачима Продукцијске групе Мрежа, указује на то да је емисија „ТВ Мрежа“ годинама била „кост у грлу“ јер је садржински одударала од информативног програма јавног медијског сервиса. Тако да је, како каже, без обзира на то шта је непосредан повод за скидање емисије, разлог јасан.

По њеном мишљењу, уместо да се држи основних законских начела о „независности уређивачке политике“ и обавезе да информише „потпуно и благовремено“, јавни медијски сервис Србије је свој рад прилагодио очекивањима актуелне власти. Прихватио је „да ћути о темама које могу бити незгодне и непопуларне по актуелни режим“.

У такво програмско окружење ТВ Мрежа је са својим причама унела професионалну различитост. Прилози о вишемесечним грађанским протестима, о проблематичним реконструкцијама у Београду, о рушењу у Савамали, о угрожености демократских процеса и кршењу људских права и други били су често видљиви само у овој емисији.

Владимир Милић подсећа да од почетка емитовања „ТВ Мреже“ на РТС-у, после октобарских промена 2000. године, није било никаквих примедаба. Емисија се из продукције Мреже слала понедељком, често у последњем тренутку пред емитовање.

Од 2013. су из РТС-а од Продукцијске групе Мрежа тражили да емисија стигне већ у петак. И од тада се све чешће скреће пажња из Абердареве да неки коментари саговорника у прилогу или новинара нису баш пожељни, па чак и неке теме. Али, емисија је увек емитована, истиче Милић.

 

Стојадиновић: Замерено помињање протеста на Тргу

Према речима уреднице Снежане Стојадиновић, механизам контроле емисије је временом постао крајње ригидан. На пример, у последњој емисији, у прилогу о историјату Трга републике, отишло се чак дотле „да је из РТС-а замерено што су помињани протести на том месту којих ће вероватно бити и убудуће“.

Лила Радоњић каже да је РТС већ много пута разматрао начин за скидање „ТВ Мреже“ са програма.

„Када смо на конкурсу од њих добили емитовање програма о мањинама, помислили смо да ће вероватно укинути ’ТВ Мрежу’. Они су само тражили елегантан начин да реализују своју одлуку. Пошто имамо још једну емисију на њиховом програму, било им је лакше да скину једну проблематичну“, сматра Лила Радоњић.

Она скреће пажњу да на јавном сервису има дивних емисија о лепоти живота, али „нема ниједне емисије о нашој стварности“. Увелико је видљиво, како каже, да је „много новинара на РТС-у који не пристају да раде програме који су постали очигледно програми само једне странке“.

На исти начин, пре пет година, са Првог програма РТС-а скинута је петоминутна емисија Продукцијске групе Мрежа, „Евронет“, која се бавила европским интеграцијама. Одлука је, такође, образложена тиме да РТС има довољно свог програма о тој теми.

Уредница „Евронета“ Маја Дивац пак истиче да у том тренутку, а ни касније, „јавни медијски сервис није могао да се похвали адекватним покривањем тема важним за приступање Србије Европској унији“.

БЕЋКОВИЋ: БУЈОШЕВИЋ НЕ ДОНОСИ ОДЛУКЕ САМ, У ТОМЕ ВУЧИЋ ИМА УДЕЛА

За медијску сцену Србије најзначајније је било скидање „Утиска недеље“ са програма ТВ Б92, које је уследило 2014. године, доласком напредњака на власт. Оља Бећковић, ауторка те емисије у продукцији ПГ Мрежа, тада је први пут говорила о притиску садашњег председника Србије Александра Вучића. Много пута ју је, као је рекла, позвао телефоном да би јој изразио своје незадовољство садржајем „Утиска“.

Укидањем те емисије, са највишег места, иако незванично, свим новинарима и медијима тада је стављено до знања да слобода изражавања мишљења у јавном простору помера границу, овога пута наниже.

Оља Бећковић за Цензоловку каже да без обзира на то што би неко могао да има утисак да је параноична, верује да је ново појављивање њене емисије на телевизији допринело убрзању политичке одлуке о скидању „ТВ Мреже“ са јавног сервиса.

Она је уверена, како напомиње, „да Бујошевић сам не доноси одлуке и да председник Србије у томе има удела“.

Ипак, истиче да је запрепашћена да „ни на том Другом програму, на најмање видљивом месту, емисија више није могла да буде дозвољена“.

„И то се дешава у истој недељи када се РТС отвара за твитове Драгана Ј. Вучићевића и текстове из Информера“, указује ауторка „Утиска“.

ПГ МРЕЖА НАСТАЛА КАДА ЈЕ СПО СМЕНИО ЂИНЂИЋА ЗБОГ БОЈКОТА ИЗБОРА

Након 22 године постојања, што је за медијску кућу овакве врсте већ успех по себи, Продукцијска група Мрежа поново се нашла у политичком вртлогу – бојкот избора – сличном ономе у којем је силом прилика настала.

Наиме, у јесен 1997. заговорници бојкота избора били су опозициони лидери Зоран Ђинђић и Весна Пешић. У политичком престројавању, опозициона странка СПО тада прави политички договор са владајућим социјалистима, јуловцима и радикалима.

Истог дана када је СПО сменио Зорана Ђинђића са чела Скупштине Београда, новинари, заједно са главном уредницом Лилом Радоњић, добијају отказ на ТВ Студио Б.

Они су тада основали своју медијску продукцију и направили политички магазин „ТВ Мрежа“. Та емисија је сада скинута са програма РТС-а. По мишљењу новинара Продукцијске групе Мрежа, „на власти је слична коалиција“.

Весна Вујић   Цензоловка

 

Анкета

Да ли сте задовољни водоснабдевањем на територији градске општине Гроцка

Најчитаније