среда, 03 март 2021
×

Упозорење

JUser: :_load: Није могуће учитати корисника са ИД: 227

JUser: :_load: Није могуће учитати корисника са ИД: 206

JUser: :_load: Није могуће учитати корисника са ИД: 205

Возачи ће морати да издвоје и до 1.000 евра да прођу преглед

Звезда неактивнаЗвезда неактивнаЗвезда неактивнаЗвезда неактивнаЗвезда неактивна
 

Возила која су увезена у Србију после 1. марта 2014. мораће на техничком прегледу, од јула ове године, да испуне знатно строже услове који се односе на емисију издувних гасова, од оних која су први пут регистрована у нашој земљи пре тог датума.

 Ово предвиђају нове одредбе Правилника о подели моторних и прикључних возила. Тај акт је ступио на снагу 5. јула 2018. године, али је примена прописа који се односе на мерење издувних гасова одложена до 5. јула ове године.

Неки стручњаци сматрају да ће најтеже технички преглед проћи старија возила са “евро 3” и “евро 4” стандардом. Други истичу да се не може правити таква генерализација, већ да ће највећи проблем имати аутомобили који су прешли више стотина километара, као и они који нису одржавани. Сви се слажу у једном, нови прописи су нелогични, јер категоризација није направљена према евро стандарду или години производње, већ према датуму регистрације.

Професор Саобраћајног факултета Милан Вујанић истиче да ови нормативи нису у складу са правом, јер ће се ретроактивно примењивати. Пропис треба, како каже, да важи од тренутка када је донет и грађани морају да знају каква су нова правила игре. Они који су куповали аутмобиле од 1. марта 2014. до 5. јула 2018. са тим нису могли да буду упознати, а ретко ко зна и сада да ће почети његова примена.

“Границе које су постављене новим прописом за мерење емисије издувних гасова, возила са “евро 3” и “евро 4” стандардом тешко ће моћи да прескоче – истиче професор Вујанић.

“Аутомобили треба да задовоље техничку исправност и критеријуме према којима су произведени и продати, а не могу се прописивати строжи услови од тих. Али има много оних који не испуњавају ни те фабрички предвиђене услове, јер неће да одржавају своје возило”.

Ако је мотор исправан, онда на квалитет издувних гасова знатно утичу катализатор и ГПФ филтер код “бензинаца” и ДПФ филтер код “дизелаша” (филтери за пречишћавање чађи). Међутим, ови делови нису били обавезни од почетка производње возила са “евро 3” и “евро 4” стандардом, тако да их неки немају, док их сви са нормом “евро 5” и “евро 6” имају. Многи власници су скидали катализаторе и филтере, или су возило купили без тих делова, а у таквом стању неће моћи да прођу технички преглед када ступе на снагу нови прописи. Њихова уградња ће, како истиче професор, бити удар на џеп власника.

“Важно је одржавање аутомобила, редовно чишћење катализатора и филтера. Али, многи скину ДПФ филтер када не ради добро. Зависно од модела његова цена је од 500 до 800 евра плус уградња. За ауто који вреди око 2.000 евра, власника ће коштати више од 1.000 евра да стави филтер”, каже професор.

Како “Новости” наводе, професор поставља и питање како ће нове критеријуме да задовоље олдтајмери. Он истиче и да се залаже за то да грађани користе новије аутомобиле, али и да њихова цена не буде толико висока.

Новости/Нова

Промо

Bg

Најчитаније