среда, 14 април 2021
×

Упозорење

JUser: :_load: Није могуће учитати корисника са ИД: 227

JUser: :_load: Није могуће учитати корисника са ИД: 206

JUser: :_load: Није могуће учитати корисника са ИД: 205

Хепи се спрда са одлукама РЕМ-а и наставља да вређа жене, Пинку опроштено због претње смрћу у ријалитију

Звезда неактивнаЗвезда неактивнаЗвезда неактивнаЗвезда неактивнаЗвезда неактивна
 

РЕМ је још три пута благо упозорио Телевизију Хепи и поред тога што је наставила да емитује забрањену емисију, па на све додала и црну магију. Националне комерцијалне телевизије кажњене су саопштењем због кршења новинарских стандарда приликом извештавања о самоубиству малолетника у Панчеву.

 

Дневни ред седнице Савета РЕМ-а прштао је од предлога за изрицање мера и одлука о покретању изрицања мера – чак 13, које су се већином односиле на националне емитере.

Овако велики број поступака Вишња Аранђеловић, чланица Савета Регулаторног тела за електронске медије (РЕМ), објашњава стањем у медијима, као и тиме што редовна седница овог тела није одржана од децембра.

Служба за надзор и анализу РЕМ-а покренула је поступке против свих комерцијалних телевизија са националном фреквенцијом пошто нису професионално известиле о самоубиству малолетног дечака из Панчева почетком месеца, али је Савет РЕМ-а одлучио да их казни само упозорењем (саопштењем) како треба извештавати у сличним ситуацијама.

Вишња Аранђеловић каже да су се на поменутом случају „оклизнуле“ бројне телевизије – не само оне које су чести гости у извештајима служби РЕМ-а, и не само оне које имају националну покривеност.

Аранђеловић: Телевизије погазиле етику и стандарде професије

„Не мислим да је емитере требало казнити зато што су објавили име дечака, његову фотографију и изјаву мајке, јер судбина дечака у том моменту још није била позната, па су медији извештавањем заправо помагали у потрази. Међутим, емитовањем снимака који су уследили након што је тело извучено из реке, бројне телевизије су погазиле етику и стандарде новинарске професије. Како обавестити јавност, а не отићи у сензационализам, где су те границе у оваквим ситуацијама РЕМ ће кроз саопштење упозорити емитере“, каже Аранђеловић.

У извештајима Службе за надзор и анализу стоји да су телевизије Хепи, Б92, Прва и Пинк откриле идентитет и прекршиле Закон о електронским медијима, те Правилник о заштити права малолетника у области пружања медијских услуга и Правилник о заштити људских права у области пружања медијских услуга.

Поступак је покренут и против Радио-телевизије Србије, али је Савет РЕМ-а, након изјашњавања представника РТС-а, донео одлуку да је јавни сервис професионално извештавао.

У образложењу службе тврди се да је јавни сервис у односу на остале електронске медије известио без сензационализма, али и да је прекршио одређене прописе који се тичу емитовања садржаја који се односе на самоубиство, као и садржаја у којима се извештава о трагичним догађајима – приказано је место где је извршено самоубиство, наводи се разлог…

РЕМ наглашава да јавни сервис има додатну обавезу да поштује прописе кад извештава о оваквим темама.

Спрдња са мерама РЕМ-а

„Звезда“ дневног реда јучерашње седнице Савета РЕМ-а била је Телевизија Хепи, јер је Служба за надзор и анализу покренула изрицање чак пет мера због кршења Закона о електронским медијима и Правилника.

Телевизија Хепи је ипак кажњена за три прекршаја – два пута јер се у програмима разговарало о црној магији, али и због тога што није испоштовала претходну меру Савета РЕМ-а о привременој забрани емитовања емисије „Боља земља“.

Емитовање емисије је 21. септембра 2020. привремено забрањено на 15 дана због тога што је у наведеној емисији водитељ оплодњу крава поредио са вештачком оплодњом код жена.

Како се наводи у извештају Службе за надзор и анализу, Хепи није до краја спровео меру. Осим што је емитовао програм који је привремено забрањен, водитељ се, гостујући у другој емисији, подсмевао одлуци Савета РЕМ-а и поново поредио жене са кравама.

Већином гласова чланова Савета РЕМ-а, Телевизија Хепи није кажњена због тога што су водитељи током јутарњег програма држали у рукама реплике пиштоља, али је покренут поступак за изрицање мере због непрофесионално вођеног програма у којем су нумеролози и астролози тумачили хороскопе Милене Радуловић и Мирослава Мике Алексића, који је оптужен за силовање.

„Изношењем шкакљивих наводних чињеница из најдубље интиме особа о којима је реч повређено је њихово достојанство, а посебно достојанство личности жртве насиља – Милене Радуловић, емитер је на непримерен начин спекулисао о узроку, току и последицама трагичног догађаја“, пише у извештају Службе за надзор и анализу која је покренула поступак по службеној дужности.

Пријаву због овог случаја РЕМ-у је поднео и Аутономни женски центар, а огласила се и повереница за заштиту равноправности. Такође, како наводи служба, није поштована претпоставка невиности Алексића који је кривично гоњен.

Меру привремене забране емитовања емисије није испоштовала ни Телевизија Прва, јер је и поред изречене мере емитовала емисију сличне садржине као „Јутро“, која је забрањена на 24 сата, и тако поново открила идентитет малолетника, због чега је мера и изречена. Савет РЕМ-а је јуче Првој телевизији изрекао меру упозорења.

Без казне за претњу смрћу

Чланови Савета РЕМ-а одлучили су и да не изрекну меру Телевизији Пинк због претњи смрћу у ријалити програму „Задруга 4“. Наиме, Кристијан Голубовић је 16. септембра 2020. године запретио Станији Добројевић да ће је убити. РЕМ је због тога поднео кривичну пријаву Основном јавном тужилаштву у Руми, која је одбачена. Како је образложено, наведено кривично дело угрожавања сигурности се не гони по службеној дужности.

Према оцени Службе за надзор и анализу програма емитера, изјава учесника ријалити програма Кристијана Голубовића упућена Станији Добројевић недвосмислено садржи претњу да ће се напасти живот и изречена је тачно одређеном лицу, те као таква садржи елементе кривичног дела угрожавања сигурности из члана 138 став 1 Кривичног законика. Поступак за изрицање мере ТВ Пинк покренут је још 21. септембра прошле године, а одлука је тек сада донета.

Меру упозорења није добила ни Телевизија Нова С због говора мржње и повреде достојанства личности Дарије Кисић Тепавчевић и Зоране Михајловић у емисији „Ментално разгибавање“ од 2. новембра 2020. године, јер не подлеже домаћој регулативи, с обзиром на то да јој је седиште у иностранству.

На дневном реду седнице Савета РЕМ-а нашао се и разговор са представницима телевизија Хепи, Пинк, Прва и Б92 о испуњавању законских и програмских обавеза за 2019. годину.

Чланови Савета гласали су о покретању поступка престанка важења дозволе пре истека времена на који је издата, због дуга према РЕМ-у по основу накнаде за пружање медијске услуге.

Телевизије Хепи и Пинк тражиле су додатни рок за измирење дуга, који за Хепи износи нешто више од 23 милиона, а за РТВ Пинк готово осам милиона динара.

О новим члановима Управног одбора РТС-а није било речи.

Иако је наша редакција на време послала захтев за акредитацију РЕМ-у за присуство седници Савета, одговор смо добили тек на нашу иницијативу, сат времена пре почетка седнице. Тек тада нам је речено да новинарима неће бити дозвољено присуство на седници због епидемиолошке ситуације и нестанка воде у згради РЕМ-а.

РЕМ: ГОВОР МРЖЊЕ У МЕНТАЛНОМ РАЗГИБАВАЊУ
У извештају Службе за надзор и анализу наводи се да постоје назнаке да су водитељи Дарко Митровић и Марко Степановић прекршили Закон о електронским медијима којим се забрањује говор мржње.

Извештај се детаљно бави том емисијом:

 

Сталним понављањем опаски о изгледу:

– толико је одвратна и несекси за разлику од онога што нам приказују на телевизији…
и како од ње направише лепу Дарију…
– она изгледа као – не знам шта да ти кажем…
– изгледа онако као да кисели купус у Врњачкој бањи, као да је камен за купус…
– не, не мораш да је видиш изблиза јер ово што видиш изблиза ће те поразити као мушкарца и као човека,

могуће је да је прекршена забрана дискриминације због изгледа.

 

Понављањем сексистичких увреда:

– тако изгледа лечи живце, хаха, једино је пиша смирује …
– али треба јој много тога да нацрта јер, знаш шта, њој су живци попустили…
– без једно двадесет малих пишица не може да се смири…
– ово је Зорана Михајловић секси…`

и због пола.

 

Наглашавањем физичких недостатака:

– оне ножурде набацила…
– а молим те, погледај лист хахаха…
– можда су јој отекле мало ноге…

 

и због генетских особености и коментаром који алудира на порекло Дарије Кисић Тепавчевић у негативном контексту:

– али Милена Дравић је Милена Дравић…
– ал’ погледај ово, молим те… Фоча…

могуће је прекршена забрана дискриминације због предака.

 

Коментар:

– донела је киту цвећа, а она има и цвеће и то…

нескривено алудира на родни идентитет и сексуалну оријентацију као стварно или претпостављено лично својство премијерке Брнабић, па је и по том основу могуће прекршена забрана говора мржње – наводи се у извештају и додаје да је потребно проценити да ли за коментаре који прилично недвосмислено вређају лично достојанство предметних јавних личности постоји програмско и уметничко оправдање, сходно Закону о електронским медијима, с обзиром на естетску форму предметне емисије.

Водитељ Дарко Митровић је прекршио и забрану скривеног рекламирања, јер је у емисији рекламирао своје онлајн курсеве, пише у извештају Службе за надзор и анализу.

Савет РЕМ-а је обавестио луксембуршко независно аудиовизуелно тело (АЛИА) о томе да је у емисији Ментално рагибавање из новембра прошле године дошло до кршења Закона о електронским медијима.

„Оваква одлука је донета јер је дозвола за пружање медијске услуге ТВ Нова С издата од стране луксембуршког независног аудиовизуелног тела (АЛИА)“, наводи се у саопштењу.

 Ивана Предић   Цензоловка

Промо

Bg

Најчитаније